S'éduquer, éduquer
Résumé
This lecture focuses on the Etievan educational model, a pedagogy born in the 1950s in Latin America and still understudied in educational sciences. This educational perspective is passed down through direct transmission from teacher to student. Due to its experiential nature, there is a gap in its documentation which this research aims to fill through the biographical narratives of its participants from Venezuela, Brazil, Peru, Colombia and Chile, among other countries. The lecture focuses on the dynamic of reciprocal contribution regarding “one’s own role and the role of the other” present in this educational practice. This gives a central place to the subtle experience of self-education lived by the educators “with others, in the world and with the world”. To this end, the lecture is organised in three sections: the first is devoted to a brief presentation of the Etievan pedagogy; the second explains the research’s theoretical and methodological framework the third and final section looks at the work of self-education experienced and narrated by the educators interviewed during the research, in order to elucidate the construction processes of individual and collective subjects that is fosters.
La présente contribution s'intéresse au Modelo Etievan, une pédagogie née dans les années 1950 en Amérique latine et encore peu étudiée dans les sciences de l'éducation. En raison de la nature expérientielle et de transmission directe de cette perspective éducative, sa documentation présente des lacunes que cette recherche vise à combler à travers les récits biographiques de ses acteurs au Venezuela, au Brésil, au Pérou, en Colombie et au Chili, entre autres pays. La contribution se focalise sur la dynamique de réciprocité entre « la part de soi et la part d'autrui » présente dans cette pratique éducative, qui accorde une place centrale à l'expérience sensible de l'éducation de soi vécue par les éducateurs « avec autrui, dans et avec le monde ». Pour cela, cette intervention s'organise en trois moments : le premier se consacre à une brève présentation de la pédagogie Etievan ; le deuxième explicite le cadre théorique et méthodologique de la recherche ; le troisième et dernier moment propose une réflexion sur le travail d'éducation de soi vécu et raconté par les éducateurs entendus au cours de la recherche, afin d'élucider les processus de construction de sujets individuels et collectifs qu'il favorise.
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