Families put to test
Familles à l'épreuve
Résumé
Having a teenager with learning disabilities in a family entails a reorganization of everyday life. From the ethnologist’s viewpoint, whose investigation creates some disturbances in the family, this situation may be a chance to tackle kinship from another perspective. The ways the research was received, regarded or even used by the participants can be analysed as different ways of reacting, which also correspond to patterns of organization. Drawing on 42 family case studies, the research presents four different modes of accepting it : it can be brought down to the viewpoint of a spokesperson (protection) ; it can be used as an opportunity to attempt to mobilize the family circle (confrontation) ; it can be geared towards observing a form of family solidarity (selection) ; or it can be received with docility (compliance).
Dans une famille, la présence d’un adolescent avec des difficultés intellectuelles importantes engendre une profonde réorganisation. L’enquête de l’ethnologue crée elle aussi des perturbations dans la famille, et cette situation peut être l’occasion d’aborder la question de la parenté sous un angle nouveau. Les diverses manières dont l’enquête est accueillie, considérée, voire instrumentalisée, correspondent à des formes d’organisation familiale. La présente étude repose sur l’analyse de 42 monographies de famille. Elle permet de distinguer quatre formes d’acceptation de l’enquête. Celle-ci peut se réduire au point de vue d’un porte-parole (protection) ; elle peut donner l’occasion de tenter de mobiliser l’entourage (confrontation) ; elle peut s’orienter vers l’observation d’une forme de solidarité familiale (sélection) ou être accueillie avec docilité (compliance).
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