Abstract : This article examines the preserving of the memory shared by collectors
and mediators of objects from the Great War in the context of museum mediation.
The notion of the memory is understood in this article as the body of knowledge
acquired, held and shared by these collectors within the framework of their practice
of collection and mediation. We look firstly at the informational and communicative
dimension of these collectors’ memory. We show that the collector’s memory
relating to the objects collected takes a variety of different forms and that it is
primarily communicated in oral and gestural form. The results of our analysis lead
us to the conclusion that, today, only audiovisual recording techniques allow
preserving a precise copy of memories for the long term. The second part of our
analysis presents an audiovisual protocol for preparing, recording and storage of
these memory traces.
Résumé : Cet article s’intéresse à la préservation de la mémoire partagée par des collectionneurs et médiateurs d’objets de la Grande Guerre dans le contexte de la médiation muséale. La notion de mémoire est appréhendée dans cet article comme un ensemble de connaissances acquises, détenues et partagées par ces collectionneurs dans le cadre de leur pratique de collection et médiation. Dans un premier temps, nous nous intéressons à la dimension informationnelle et communicationnelle de cette mémoire. Nous montrons que la mémoire du collectionneur en lien avec les objets se décline sous différentes formes et qu’elle est communiquée au visiteur essentiellement de manière orale et gestuelle. Les résultats de notre analyse nous amènent à conclure qu’aujourd’hui, seule la captation audiovisuelle permet de sauvegarder avec exactitude cette mémoire, à long terme. Dans un deuxième temps, nous présentons un protocole audiovisuel permettant la préparation, la captation et l’enregistrement de ces traces mémorielles.