From stater to stanza: money, monument and matrix in <i>Saorstát</i> Yeats - Université de Lille
Communication Dans Un Congrès Année : 2009

From stater to stanza: money, monument and matrix in Saorstát Yeats

Maintenant la durée : Yeats le maître des matrices

Résumé

An analysis of the the poems W. B. Yeats wrote during his presidency of the commission for the design of the saorstát coineage reveal a remarkable numismatic influence. In particular, the poems that use the octave stanza of the Italian quattrocento during this period combine a 'hammering' prosody with strongly medal-like imagery creating an almost ekphrastic effect which brings to mind the coins proposed by the monumental artist of fascist Italy, Publio Morbiducci, whose neoclassicism Yeats particularly admired.
L'analyse des poèmes de W. B. Yeats composés pendant sa présidence de la commission nationale pour la conception de la nouvelle monnaie irlandaise révèle une forte influence numismatique chez le sénateur-poète. En particulier, les poèmes employant l'octave (huitain) du quattrocento italien pendant cette période allie une prosodie « martelante » à une imagerie de médaillon -- un effet presque ekphrastique -- rappelant surtout les pièces de l'artiste-monumentaliste de l'Italie fasciste, Publio Morbiducci, dont le néo-classicisme était tant admiré par Yeats.
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Origine Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-01465312 , version 1 (11-02-2017)

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  • HAL Id : hal-01465312 , version 1

Citer

Samuel Trainor. From stater to stanza: money, monument and matrix in Saorstát Yeats. La voix et le masque dans l’oeuvre de W. B. Yeats : le théâtre des identités, Margaret Mills Harper; Alexandra Poulain; International Yeats Society; CECILLE EA 4074, Sep 2009, Lille, France. ⟨hal-01465312⟩
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