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, Abstract-The construction of civic councils in Amiens and Lille: the random and compulsory nature of audience-building
, Born out of political entreaties, the "Conseils Citoyens" are part of this logic of institutional audience-building. Fed by social science research on participation, which has highlighted its selective dimension, the Conseils Citoyens seek to involve the "voiceless" by randomly selecting a group of uninitiated from amongst the population. However, in view of recruitment difficulties, audience-building for these Conseils Citoyens, which should be but a first step, remains a work in progress, constantly chasing after its audience. Keywords: Conseils citoyens, Audience-building, Public participation, Random selection, Uninitiated, Working-class participation in politics, While audience-building is a central part of participation, its black box has rarely been opened
, Ses travaux portent sur les modalités mises en oeuvre pour « faire participer », la politisation et l'action collective des classes populaires et les usages politiques et sociaux des procédures participatives. Elle a publié récemment « La démocratie participative au service de l'identité nationale ? Retour sur l'instauration gouvernementale d'un débat public », L'identité nationale : instruments et usages, Presses universitaires de France, 2015.
, d'études et de recherches administratives, politiques et sociales (CERAPS, UMR 8026). Ses travaux portent sur le pouvoir local, les partis et les mobilisations électorales. Il a publié récemment : Douillet Anne-Cécile et Lefebvre Rémi, Sociologie politique du pouvoir local, 2017.
Éric Treille (dir.), Les primaires ouvertes, avril, 2019. ,
, L'entreprise Macron, 2019.
, Conseils citoyens, fabrique du public