Y. Albouza, M. Wach, P. Chazaud, and J. Crémieux, Les valeurs des jeunes boxeurs au crible du modèle de Schwartz. Staps, vol.111, p.97, 2016.

A. Bardi, K. E. Buchanan, R. Goodwin, L. Slabu, and M. Robinson, Value stability and change during self-chosen life transitions : Self-selection versus socialization effects, Journal of Personality and Social Psychology, vol.106, issue.1, pp.131-147, 2014.

A. Bardi and S. H. Schwartz, How does the value structure underlie value conflict, pp.137-151, 2013.

A. Beitone and E. Hemdane, , 2018.

. École, Une tentative d'éclaircissement. Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, p.48

L. Bergugnat and N. Rascle, Les risques professionnels pour les enseignants débutants : Quelles ressources pour leur entrée dans le métier ? Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, vol.61, pp.199-344, 2013.

F. Biétry and J. Creusier, Proposition d'une échelle de mesure positive du bien-être au travail (EPBET), vol.87, p.23, 2013.

A. Bojanowska and K. Piotrowski, Two levels of personality : Temperament and values and their effects on hedonic and eudaimonic well-being, Current Psychology, Online, pp.1-9, 2018.

J. Cieciuch, E. Davidov, R. Algesheimer, and P. Schmidt, Testing for Approximate Measurement Invariance of Human Values in the, European Social Survey. Sociological Methods & Research, vol.47, issue.4, pp.665-686, 2018.

M. D. Curtner-smith, P. A. Hastie, and G. D. Kinchin, Influence of occupational socialization on beginning teachers'interpretation and delivery of sport education, Sport, Education and Society, vol.13, issue.1, pp.97-117, 2008.

V. Dagenais-desmarais and C. Privé, Comment améliorer le bien-être psychologique au travail? Gestion, vol.35, p.69, 2010.

V. Dagenais-desmarais and A. Savoie, What is psychological well-being, really? A grassroots approach from the organizational sciences, Journal of Happiness Studies, vol.13, issue.4, pp.659-684, 2012.

E. Diener, Subjective well-being, Psychological Bulletin, vol.95, issue.3, pp.542-575, 1984.

D. Favre, Chapitre 5 : Valeurs et motivation : Comment les valeurs pourraient constituer des obstacles à l'évolution des pratiques pédagogiques?, Les valeurs explicites et implicites dans la formation des enseignants, pp.73-89, 2008.

P. Gosling and M. Wach, Le logiciel Valeurs, 2010.

N. Goyette and S. Martineau, Les défis de la formation initiale des enseignants et le développement d'une identité professionnelle favorisant le bien-être, Phronesis, vol.7, issue.4, pp.4-19, 2018.

M. Gros and M. Wach, Intérêt des valeurs, valeurs et intérêts dans un bilan d'orientation. L'Orientation scolaire et professionnelle, Online, pp.42-45, 2013.

S. Hitlin and J. A. Piliavin, Values : Reviving a dormant concept, Annual Review of Sociology, vol.30, issue.1, pp.359-393, 2004.

D. Jeffrey and F. Sun, Enseignants dans la violence, 2006.

M. K. Johnson and G. H. Elder, Educational Pathways and Work Value Trajectories, Sociological Perspectives, vol.45, issue.2, pp.113-138, 2002.

T. B. Kashdan, R. Biswas-diener, and L. A. King, Reconsidering happiness : The costs of distinguishing between hedonics and eudaimonia, The Journal of Positive Psychology, vol.3, issue.4, pp.219-233, 2008.

A. Knafo and L. Sagiv, Values and work environment : Mapping 32 occupations, European Journal of Psychology of Education, vol.19, issue.3, pp.255-273, 2004.

H. Leyrit, L'inventaire des valeurs de Schwartz : Un outil pédagogique pour l'orientation. Présenté à Sherbrooke. Sherbrooke: VIIe Colloque des Questions de Pédagogie dans l, 2013.

P. Loup, Influence des technologies nomades sur le bien-être au travail : Une lecture par la théorie de la conservation des ressources (Doctoral dissertation), 2016.

R. Massé, C. Poulin, C. Dassa, J. Lambert, S. Bélair et al., Élaboration et validation d'un outil de mesure du bien-être psychologique : L'ÉMMBEP, Canadian Journal of Public Health, vol.89, issue.5, pp.352-357, 1998.

P. Morchain, Psychologie sociale des valeurs, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00625656

P. Ochoa and J. Blanch, Psychosocial well-being at work : Reasons to invest in healthy employees and workplaces, P. Ochoa, M. T. Lepeley, & P. Essens, Wellbeing for sustainability in the global workplace. Londres : Routledge, pp.10-23, 2018.

P. Perrenoud, La formation des enseignants entre théorie et pratique, L'Harmattan, 1994.

N. Rascle and L. Bergugnat, Qualité de vie des enseignants en relation avec celle des élèves : Revue de question, recommandations, Consulté à l'adresse CNESCO, 2016.

P. Rayou and L. Ria, Autour des statuts, de l'organisation et des savoirs professionnels. Éducation et sociétés, vol.23, p.79, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00680538

O. Reboul, Les valeurs de l'éducation, 1992.

O. Reboul, La philosophie de l'éducation, 2016.

H. T. Reis, K. M. Sheldon, S. L. Gable, J. Roscoe, and R. M. Ryan, Daily well-being : The role of autonomy, competence, and relatedness. Personality and social psychology bulletin, vol.26, pp.419-435, 2000.

L. Sagiv and S. H. Schwartz, Value priorities and subjective well-being : Direct relations and congruity effects, European Journal of Social Psychology, vol.30, issue.2, pp.177-198, 2000.

S. H. Schwartz, Universals in the Content and Structure of Values : Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries, Advances in Experimental Social Psychology, vol.25, pp.1-65, 1992.

S. H. Schwartz, A proposal for measuring value orientations across nations. Questionnaire Package of the European Social Survey, Online, pp.259-290, 2003.

S. H. Schwartz, Les valeurs de base de la personne : Théorie, mesures et applications. Revue française de sociologie, vol.47, p.929, 2006.

S. H. Schwartz and A. Bardi, Value Hierarchies Across Cultures : Taking a Similarities Perspective, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol.32, issue.3, pp.268-290, 2001.

S. H. Schwartz, J. Cieciuch, M. Vecchione, E. Davidov, R. Fischer et al., Refining the theory of basic individual values, Journal of Personality and Social Psychology, vol.103, issue.4, pp.663-688, 2012.

S. H. Schwartz, G. Melech, A. Lehmann, S. Burgess, M. Harris et al., Extending the crosscultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol.32, issue.5, pp.519-542, 2001.

E. M. Skaalvik and S. Skaalvik, Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession : Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, vol.27, pp.1029-1038, 2011.

F. M. Sortheix and S. H. Schwartz, Values that underlie and undermine well-being : Variability across countries: values that underlie and undermine well-being, European Journal of Personality, vol.31, issue.2, pp.187-201, 2017.

M. Wach and B. Hammer, La structure des valeurs est-elle universelle?, Genèse et validation du modèle compréhensif de Schwartz. Paris : L'Harmattan, 2003.

M. Wach and B. Hammer, La structure des valeurs en France d'après le modèle de Schwartz. Revue internationale de psychologie sociale, vol.16, pp.47-85, 2003.