A. Aggarwal, C. Gardner-mccune, and D. S. Touretzky, Evaluating the Effect of Using Physical Manipulatives to Foster Computational Thinking in Elementary School, 2017.

A. Barate?, L. A. Ludovico, and D. Malchiodi, Fostering Computational Thinking in Primary School through a LEGO-based Music Notation, Procedia Computer Science, vol.112, pp.1334-1344, 2017.

K. Bellegarde, J. Boyaval, and J. Alvarez, Une expe?rimentation autour de l'utilisation du robot Blue Bot comme jeux se?rieux, Review of Science, Mathematics and ICT Education, vol.13, issue.1, pp.51-72, 2019.

C. P. Brackmann, M. Román-gonzález, G. Robles, J. Moreno-león, A. Casali et al., Development of Computational Thinking Skills through Unplugged Activities in Primary School, vol.17, pp.65-72, 2017.

C. Declercq and F. Tort, Organiser l'apprentissage de la programmation au cycle 3 avec des activite?s guide?es et/ou cre?atives, 2018.

S. Grover, S. Cooper, and R. Pea, Assessing computational learning in K-12, Proceedings of the 2014 Conference on Innovation & Technology in Computer Science Education -ITiCSE '14, pp.57-62, 2014.

V. Komis and A. Misirli, Robotique pe?dagogique et concepts pre?limi-naires de la programmation à l'e?cole maternelle: une étude de cas base?e sur le jouet programmable Bee-Bot. Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif : Analyse de pratiques et enjeux didactiques, pp.271-281, 2011.

V. Komis, S. Touloupaki, and G. Baron, Une analyse cognitive et didactique du langage de programmation ScratchJr, pp.109-122, 2017.

S. Nogry, Comment apprennent les éle?ves au cours d'une se?quence de robotique éducative en classe de CP?, p.235, 2018.

Y. Peter, M. Le?onard, and Y. Secq, Reconnaissance de Motifs et Re?pe?titions: Introduction à la Pense?e Informatique. Environnements informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.211-222, 2019.

M. Romero, B. Lille, and A. Patiño, Usages cre?atifs du nume?rique pour l'apprentissage au XXIe sie?cle, 2017.

L. Seiter and B. Foreman, Modeling the learning progressions of computational thinking of primary grade students, Proceedings of the Ninth Annual International ACM Conference on International Computing Education Research, pp.59-66, 2013.

V. J. Shute, C. Sun, and J. Clarke, Demystifying computational thinking, Educational Research Review, vol.22, pp.142-158, 2017.

J. M. Wing, Computational Thinking, COMMUNICATIONS OF THE ACM, vol.49, issue.3, pp.33-35, 2006.