Writing about the football players of a professional club Contribution to the analysis of the logic of production of sports information - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Actes de la Recherche en Sciences Sociales Année : 2015

Writing about the football players of a professional club Contribution to the analysis of the logic of production of sports information

Résumé

This paper explores the social logics that undergird journalistic writings about soccer, a practice that contributes to turn soccer players into a social group with a high media exposure and as such particularly exposed to sanctions. It focuses in particular on what sport chroniclers of daily papers (Le Parisien) – who are the most dominant in this journalistic subfield – do or do not write about professional soccer players. Based upon ethnographic fieldwork, the article sheds light on the new relations between two of the fields that contribute to turning sport into a show. In particular, it focuses on the (social and spatial) distance between the world of journalism and professional soccer. The strategies of journalists for coping with an increasing distance rely on personal relationships with informers, recruited outside the communication channels of sport institutions. This avoidance of sport institutions is a condition that makes it possible to write daily and to publish “scoops,” and almost a rule of the journalistic field. These relationships are staged, but also constantly expended in writings that are as many judgments about individual players. The main journalistic formats (the header and the notes) and the sentences that they articulate contribute to grant a degree of journalistic autonomy. Yet, this autonomy is relative, since the cultivation of proximity, which is itself a professional requirement that structures the relations between the two universes, bears upon the final product. Journalistic writing is thus analyzed as a social activity determined by a specific division of labor and, above all, by the (new) investments of journalists, caught in daily struggles and alliances with the producers of professional soccer – in this case those of the Paris Saint-Germain.
Cet article contribue à l’analyse des logiques sociales qui sous-tendent l’écriture au quotidien, processus participant à la fabrique des footballeurs en tant que groupe particulièrement visible médiatiquement et exposé aux sentences. Il s’intéresse plus précisément à ce que les journalistes sportifs de presse écrite (Le Parisien), parmi les plus dominants de ce sous-espace journalistique, (n’)écrivent (pas) sur les footballeurs professionnels. Centré sur le travail journalistique et s’appuyant sur une enquête ethnographique, le texte met en lumière le nouvel état des relations entre deux des champs participant à l’organisation du « sport spectacle » et, plus particulièrement, la distance (sociale et spatiale) entre l’univers journalistique et celui du football professionnel. Les stratégies journalistiques déployées en réponse à cette mise à distance croissante reposent sur la constitution de relations personnalisées avec des sources, dont le recrutement se fait au-delà du dispositif de communication de l’institution sportive. Ce contournement est une condition pour écrire quotidiennement et réaliser des « coups » en tant que loi propre au champ journalistique. Ces liens s’incarnent, mais aussi se rejouent, inlassablement dans les écrits qui sont autant de jugements sur les footballeurs. C’est ainsi que les formats rédactionnels dominants (le « chapô » et les notes), et les verdicts qu’ils énoncent, confèrent une certaine autonomie journalistique. Celle-ci n’est cependant que relative tant le maintien des proximités, en tant qu’impératif professionnel structurant fortement les relations entre les deux univers sociaux, pèse sur le produit fini. L’écriture journalistique est ici analysée comme une activité sociale déterminée par une division spécifique du travail et, surtout, par les (nouveaux) investissements des journalistes, pris dans des luttes quotidiennes, mais aussi dans des alliances, avec les producteurs du football professionnel, en l’occurrence ici ceux du Paris Saint-Germain.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03012536 , version 1 (18-11-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03012536 , version 1

Citer

Karim Souanef. Writing about the football players of a professional club Contribution to the analysis of the logic of production of sports information. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 2015, Actes de la recherche en sciences sociales, pp.72-85. ⟨hal-03012536⟩
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