Une approche cognitive de la narrativité musicale
Résumé
This paper hypothesizes a cognitive approach of musical narrativity : from the cognitive angle, music is necessarily narrative. In this perspective, the paper discusses three main points. (1) Experienciality, in the meaning of « real life experience » through a consciousness, is, according to Fludernik, necessarily narrative. This concept is here applied to music. (2) In music, there is a narrator who tells the work, by a performance. He appears as the place of meaning. He is the concrete and essential presence so that there is music, or experienciality. (3) The embodied simulation (or empathy) appears like a cognitive phenomenon founding the musical and narrative experience of the listener, since it allows him to mimic physically the experienciality proposed by the narrator-performer. To address these points, this paper also approaches questions as essential as the mirror mechanism and thus reciprocal relationships between perception and action (see « inverse » and « forward models »), and the fictionality in music.
Cet article pose l’hypothèse d’une approche cognitive de la narrativité musicale, en ce sens que traitée sous l’angle cognitif, la musique est nécessairement narrative. Dans cette perspective, l’article traite de trois points principaux. (1) L’expériencialité, au sens d’une « expérience de vie réelle » à travers une conscience, est, selon Fludernik, nécessairement narrative, et ce concept est ici appliqué à la musique. (2) Il y a en musique un narrateur qui raconte l’œuvre, par la performance, et il apparaît ainsi comme le lieu du sens, présence concrète et indispensable pour qu’il y ait musique, ou expériencialité. (3) L’embodied simulation (ou empathie) apparaît comme un phénomène cognitif fondateur de l’expérience musicale et narrative de l’auditeur, puisqu’il permet à celui-ci de simuler en l’incorporant l’expériencialité proposée par le narrateur-exécutant. Pour traiter de ces différents points, l’article abordera également des questions aussi essentielles que celles du mécanisme miroir, et donc des relations réciproques entre perception et action (cf. les « inverse » et « forward models »), et de la fictionnalité en musique.