Risk factors of anxiety and depression in children and adolescents with headache: A cross-sectional study - Université de Lille
Article Dans Une Revue European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée Année : 2013

Risk factors of anxiety and depression in children and adolescents with headache: A cross-sectional study

Résumé

Introduction Despite numerous studies on the association between headache and psychological difficulties in children, the results remain inconclusive. Objective This cross-sectional study was conducted to clarify the links between anxiety-depression and headache in children. We evaluated the levels of anxious and depressive symptoms and the influence of risk factors: age, sex, headache diagnosis, frequency and history to identify and treat headache sufferers most at risk. Method Data were collected from a clinical sample of 368 children aged 8 to 17 years. First, a structured interview using the International Classification of Headache Disorders (ICHD-II) was used to diagnose 88 patients with migraine (M), 32 with tension-type headache (TTH), and 248 with a combination syndrome (M + TTH). Second, levels of anxiety and depressive symptoms were assessed with the Revised Children's Manifest Anxiety Scale (R-CMAS) and the Multiscore Depression Inventory for Children (MDI-C). Results An ANOVA analysis showed that the mean scores for anxiety and depressive symptom levels were significantly higher among older patients and that only the M + TTH diagnosis was significantly associated with anxiety. Children with clinically significant levels of anxiety symptoms were more prevalent in our sample than in the general population (13% versus 5%). Anxiety and depression were not associated with child sex, headache frequency and history. Conclusion We propose systematic screening for anxiety in children presenting with headache, particularly adolescents and patients with a combination diagnosis.
Résumé Introduction Plusieurs études chez l’enfant sur la comorbidité entre céphalées et troubles psychologiques montrent des résultats contradictoires. Objectif Cette étude transversale a été menée afin de clarifier les liens entre anxiété/dépression et les céphalées chez l’enfant. Nous avons évalué les niveaux de symptomatologie anxieuse et dépressive ainsi que l’influence de facteurs de risque (âge, sexe, diagnostic, fréquence et histoire des céphalées) afin d’identifier et de prendre en charge les patients les plus « à risque ». Méthode Les données ont été recueillies auprès d’un échantillon clinique de 368 enfants âgés de huit à 17 ans. Un entretien structuré utilisant les critères de l’International Classification of Headache Disorders (ICHD-II) a permis de diagnostiquer 88 patients souffrant de migraine (M), 32 présentant des céphalées de tension (CDT) et 248 avec les deux diagnostics (M + CDT). Les niveaux d’anxiété et de dépression ont été évalués avec la Revised Children's Manifest Anxiety Scale (R-CMAS) et la Multiscore Depression Inventory for Children (MDI-C). Résultats L’analyse statistique (Anova) a montré que les moyennes des scores d’anxiété et de dépression étaient significativement plus élevées chez les adolescents et que seul le diagnostic M + CDT était significativement associé avec l’anxiété. De plus, les enfants avec des scores d’anxiété considérés comme pathologiques étaient plus nombreux dans notre échantillon que dans la population générale (13 % versus 5 %). L’anxiété et la dépression n’étaient pas associées avec le sexe, la fréquence et l’histoire des céphalées. Conclusion Nous proposons un dépistage systématique de l’anxiété chez l’enfant céphalalgique, particulièrement chez les adolescents et les patients présentant un diagnostic combiné.

Dates et versions

hal-03470331 , version 1 (08-12-2021)

Identifiants

Citer

Céline Rousseau-Salvador, Rémy Amouroux, R. Gooze, Alexandre Salvador, Barbara Tourniaire, et al.. Risk factors of anxiety and depression in children and adolescents with headache: A cross-sectional study. European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2013, European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 63 (5), pp.295-302. ⟨10.1016/j.erap.2013.07.005⟩. ⟨hal-03470331⟩
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