The influence of the nonverbal behaviour of examiners on children’s psychometric performances - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Journal of Psychology of Education Année : 2007

The influence of the nonverbal behaviour of examiners on children’s psychometric performances

Résumé

This study analysed the effects of the nonverbal behaviour of an examiner on low and high achievers’ psychometric performances. The examiner, who was blind to children’s’ achievement level, varied the nonverbal style she adopted when giving instructions. As expected, a warm style led children to score higher than a neutral one. Moreover, warmth effect did not depend on achievement level. It implies that the nonverbal behaviour of an examiner may modify psychological assessments and play a subtle role both in educational decisions and educational guidance.
Cette recherche analyse les résultats d’enfants à des tests psychométriques en fonction du style non verbal adopté par l’examinatrice pendant la phase de lecture des consignes et de leur niveau scolaire, qu’elle ignore. Conformément aux attentes, les scores sont plus élevés quand les consignes ont été données dans un style chaleureux plutôt que neutre. Cet effet ne dépend pas du niveau scolaire de l’enfant. Cela implique que le comportement non verbal d’un examinateur peut modifier l’évaluation psychologique d’un enfant et jouer ainsi un rôle subtil dans les décisions éducatives et l’orientation scolaire.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03658813 , version 1 (04-05-2022)

Identifiants

Citer

Loris Schiaratura, Françoise Askevis-Leherpeux. The influence of the nonverbal behaviour of examiners on children’s psychometric performances. European Journal of Psychology of Education, 2007, European Journal of Psychology of Education, 22 (3), pp.327-332. ⟨10.1007/bf03173430⟩. ⟨hal-03658813⟩

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