Political information consumption and electoral turnout during COVID: the case of the 2020 municipal elections
Résumé
The effects on political participation of the consumption of political information from traditional and digital media are widely addressed in the literature. However, what happens in times of pandemic when people have other pressing concerns that are likely to receive significant media coverage? Does the consumption of political information—which increases in times of pandemic—mobilize or rather demobilize voters in local elections? By focusing on the two rounds of the French municipal elections in March and June 2020, we explore how the pandemic affected turnout through the consumption of political information distributed by official news media and users on social media during the first peak of the crisis (March 2020) and during the first period of decline in contagion rates (June 2020). Our results show that the association between consumption of political information and participation is detectable but remains less relevant than traditional predictors of turnout such as socio-demographic variables or an interest in politics. Moreover, we show that the strength of the effect of consumption of political information varies according to both the type of election and the type of political information consumption (local or national news, online or offline). Overall, it seems that the pandemic context had little effect on the relations between political information consumption and electoral participation.
La question des effets sur la participation politique de la consommation d'informations politiques provenant des médias traditionnels et numériques a été largement abordée par la littérature. Cependant, que se passe-t-il en période de pandémie lorsque les gens ont d'autres préoccupations et lorsque la pandémie occupe l’agenda médiatique ? La consommation d'informations politiques mobilise-t-elle ou plutôt démobilise-t-elle les électeurs lors des élections locales ? En nous concentrant sur les deux tours des élections municipales françaises de mars et juin 2020, nous explorons comment la pandémie a affecté la participation à travers la consommation d'informations politiques distribuées par les médias traditionnels et sur les réseaux sociaux pendant le premier pic de la crise (mars 2020) et pendant la première période de déclin des contaminations (juin 2020). Nos résultats montrent que l'association entre la consommation d'informations politiques et la participation existe mais reste moins pertinente que les déterminants traditionnels de la participation tels que les variables socio-démographiques ou l'intérêt pour la politique. De plus, nous montrons que la force de l'effet de la consommation d'informations politiques varie à la fois en fonction du type d'élection et du type de consommation d'informations politiques (nouvelles locales ou nationales, en ligne ou hors ligne). Globalement, il semble que le contexte de la pandémie ait eu peu d'effet sur les relations entre la consommation d'informations politiques et la participation électorale.