The School Library: An Important Place for Adolescents’ Well-Being
Résumé
The present study focuses on the diverse relationships between middle-school students and their school library. Students between the ages of 10 and 15 were observed in an urban French middle school during an ethnographic experiment. Qualitative data from interviews, student drawings and the field journal were analyzed according to grounded theory method, while responses to a questionnaire were analyzed using quantitative methods. The results show the importance of the school library as a refuge for marginalized, younger, and/or under-par students, as well as those who liked to read. The library also contributes to students’ well-being by acting as a bulwark against the cold and playground’s agitation. The recommendations call on school administrators to recognize the importance of the school library to adolescents and to provide ongoing access.
Cet article s’intéresse aux rapports divers qu’entretiennent des collégien-ne-s à un lieu singulier de l’espace scolaire, à savoir celui communément appelé CDI (Centre de Documentation et d’Informations). Une expérience ethnographique en collège urbain révèle comment les élèves vivent, pratiquent et perçoivent ce lieu. Elle met en évidence l’importance du CDI dans le quotidien scolaire des élèves en tant qu’espace refuge pour les élèves isolés et/ ou en mal-être, ainsi que pour les élèves lecteurs et les plus jeunes. Le CDI constitue également un rempart contre le froid et l’agitation contribuant ainsi au bien-être des élèves. Des pistes de réflexion et de pratiques professionnelles sont proposées autour de la nécessité de prendre conscience du rôle important joué par ce lieu et d'en permettre un accès permanent.
Domaines
Sciences du Vivant [q-bio]
Fichier principal
Clean version_school library_Journal of Library Administration_FV.pdf (1.85 Mo)
Télécharger le fichier
Origine | Fichiers produits par l'(les) auteur(s) |
---|