Digital devices and toddlers' socio-emotional development
Résumé
“Technoference” refers to the phenomenon of the intrusion of digital technology into interpersonal interactions. These brief interruptions can be ob- served in parent-child relationships. Recent studies report several concerns regarding the effects of parental technoference on children's social-emotional development and attachment. Nevertheless, these studies mainly focus on school-age children and use only quantitative measures. Moreover, it is becoming increasingly important to understand the factors that promote the presence of parental technoference. The aims of the present study were to examine: 1) the links between parental technoference, stress and and parental representations of the child; 2) the links between technoference and toddlers’ socio-emotional behaviours. Sixty-six French parents of children aged 1 to 3 years responded to questionnaires about technoference, their stress, anxiety and depressive symptoms, and their child’s socio-emotional behaviours. We also conducted an-interview on the mental representation of their child, and the child's attachment behaviour was assessed using a Q-sort. We found that the more the parent manifested symptoms of stress, the more technoference was present in the parent-child relationship. Less acceptance of the parent in their representation of their child was also linked to greater technoference. The presence of parental technoference was associated with problems in the child's social-emotional behaviour. Finally, the more technoference was present, the less secure the child's attachment behaviours were. It emerges that a longitudinal study of children's pre-school period will be essential to better understand the vulnerability and protective factors of technoference.
La "technoférence" désigne le phénomène de l'intrusion de la technologie numérique dans les interactions interpersonnelles. Ces brèves interruptions peuvent être observées dans les relations parents-enfants. Des études récentes font état de plusieurs préoccupations concernant les effets de la technoférence parentale sur le développement socio-émotionnel et l'attachement des enfants. Néanmoins, ces études portent principalement sur des enfants d'âge scolaire et n'utilisent que des mesures quantitatives. De plus, il devient de plus en plus important de comprendre les facteurs qui favorisent la présence de la technoférence parentale. Les objectifs de la présente étude étaient d'examiner 1) les liens entre la technoférence parentale, le stress et les représentations parentales de l'enfant ; 2) les liens entre la technoférence et les comportements socio-émotionnels des tout-petits. Soixante-six parents français d'enfants âgés de 1 à 3 ans ont répondu à des questionnaires sur la technoférence, leur stress, leur anxiété et leurs symptômes dépressifs, ainsi que sur les comportements socio-émotionnels de leur enfant. Nous avons également mené un entretien sur la représentation mentale de leur enfant, et le comportement d'attachement de l'enfant a été évalué à l'aide d'un Q-sort. Nous avons constaté que plus le parent manifestait des symptômes de stress, plus la relation parent-enfant était marquée par la technoférence. Une moindre acceptation du parent dans sa représentation de l'enfant était également liée à une plus grande technoférence. La présence de technoférence parentale est associée à des problèmes de comportement de l'enfant. Enfin, plus la technoférence était présente, moins les comportements d'attachement de l'enfant étaient sécurisés. Il en ressort qu'une étude longitudinale de la période préscolaire des enfants sera essentielle pour mieux comprendre les facteurs de vulnérabilité et de protection de la technoférence.