Trade and religion, the Levant Company in the muslim lands of the Great Turk - Université de Lille Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2023

Trade and religion, the Levant Company in the muslim lands of the Great Turk

Résumé

In order to maintain both trade and diplomatic relationships between England and the Empire of the Great Turk, the Levant Company has to establish trade posts in some of the main ottoman cities for the trade with the turks, like Constantinople, Aleppo and Smyrna. These trade posts were named factories. Moreover being commercial hubs, the factories were also a living place for the merchants present in the Levant. There were in the factories, the houses and the warehouses of merchants, the institutions of the company, and churches. The presence of these religious buildings inside the trade post of the commercial company poses the following question : What is the purpose of the Levant Company by maintaining religious institutions in its factories of the Levant ? The churches were among the first buildings the Levant company did restore or create in its trade posts in the Levant. This eagerness of the company is not linked to any rule coming from the different charters. Queen and Kings of England did not force the Levant company to create these buildings. The company did it on its own. The Levant did not limit itself to build churches, it also recruited preachers to have real mass inside the Empire of the Great Turk. In some of the factories, like Smyrna, it was not possible to erect a church in the first place, but with the growing of the trade post, the Levant decided in 1636 to send a preacher there. The procedure of appointment of a minister can be illustrated by an example directly coming from the minute books of the company, the recruitment of John Bradgate as preacher for the factory of Smyrna in 1662.
Afin de maintenir des relations commerciales et diplomatiques entre l'Angleterre et l'Empire du Grand Turc, la Levant Company doit établir des postes commerciaux dans certaines des principales villes ottomanes pour le commerce avec les Turcs, comme Constantinople, Alep et Smyrne. Ces comptoirs commerciaux étaient appelés factories. En plus d'être des pôles commerciaux, les factories étaient aussi un lieu de vie pour les commerçants présents au Levant. Il y avait dans les factories, les maisons et les entrepôts des marchands, les institutions de l'entreprise et les églises. La présence de ces édifices religieux à l'intérieur du comptoir commercial de la société commerciale pose la question suivante : Quel est le but de la Levant Company en entretenant des institutions religieuses dans ses factories du Levant ? Les églises ont été parmi les premiers bâtiments que la Levant Company a restauré ou créé dans ses comptoirs commerciaux au Levant. Cet empressement de la compagnie commerciale n'est lié à aucune règle issue des différentes chartes. La reine et les rois d'Angleterre n'obligèrent pas la Levant Company à créer ces bâtiments. la compagnie commerciale l’a fait d'elle-même. La Levant ne se limita pas à construire des églises, elle recruta aussi des prédicateurs pour avoir de véritables messes au sein de l'Empire du Grand Turc. Dans certaines factories, comme à Smyrne, il n'était pas possible d'ériger une église, mais avec le développement du comptoir commercial, la Levant décida en 1636 d'y envoyer un prédicateur. La procédure de nomination d'un pasteur peut être illustrée par un exemple directement tiré des procès-verbaux de l'entreprise, le recrutement de John Bradgate comme pasteur de l'usine de Smyrne en 1662.

Domaines

Droit
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04351349 , version 1 (18-12-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04351349 , version 1

Citer

Gilles Hebben. Trade and religion, the Levant Company in the muslim lands of the Great Turk. International law and interfaith relations in the "ius commune" tradition, Dec 2023, Erice (Sicile), Italie. ⟨hal-04351349⟩

Collections

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