Using tele-expertise to support multidisciplinary complex healthcare pathways. Threats and opportunities from the patient's point of view - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Exercer Année : 2021

Using tele-expertise to support multidisciplinary complex healthcare pathways. Threats and opportunities from the patient's point of view

Résumé

Background. Above all, tele-expertise is a way to allow a physician to get in safe contact with another physician to get an opinion about a patient. Since February10 th 2019, tele-expertise is reimbursed by the national health insurance in special conditions. Patients with Parkinson’s disease are concerned by that reform. As motor symptoms can hinder their access to an expert view, tele-expertise can be a helpful device for them. It is well known that a neurological expertise can improve patient’s quality of life. Nevertheless, patient’s adherence to that device is essential to foster its’ wider use. The aim of the study was to explore patient’s opinion about their expectations towards tele-expertise and their readiness to integrate it into their healthcare pathway. Methods. A qualitative study, including 15 patients with Parkinson’s disease without dementia and dysarthria, was conducted. Data were collected by audio-recorded telephone conversations, transcribed verbatim, triangulated, and analyzed by using NVivo12® software. Results. Patients considered tele-expertise as a device to improve quality of care, access to care, and interdisciplinary communication, allowing a person-centered and appropriate accompaniment. Nevertheless, they worried about a loss of human contact and the emergence of a paternalistic medicine. Furthermore, they underlined the possible inherent technical and organizational difficulties. Conclusion. Patients were ready to integrate tele-expertise into their healthcare pathway, without accepting it as a total substitute to in-person consultations. They considered that innovative device as useful to avoid ruptures in healthcare pathways by easier access to specialized care and to foster interdisciplinary shared decision making. Collaborative expertise, using medical tele-expertise remains to be democratized.
Introduction. La télé-expertise est avant tout un moyen qui permet à un médecin de demander à un autre médecin un avis à propos d’un patient via un contact sécurisé. Depuis le 10 février 2019, les actes de télé-expertise sont rémunérés par l’Assurance maladie dans certaines conditions. Les patients ayant la maladie de Parkinson sont concernés par cette réforme. Leurs symptômes moteurs et non-moteurs peuvent compliquer l’accès à un avis spécialisé. La télé-expertise pourrait pallier leurs difficultés de déplacement et favoriser leur prise en charge neurologique, dont l’impact positif sur la qualité de vie des patients a été démontré. L’adhésion des patients est indispensable à la mise en place d’un tel dispositif. Le but de cette étude était d’évaluer si les patients sont prêts à intégrer la télé-expertise dans leur parcours de soins et ce qu’ils en attendent. Méthodes. Une étude qualitative incluant 15 patients ayant la maladie de Parkinson sans démence ni dysarthrie, a été réalisé par entretiens téléphoniques audio-enregistrés. Les données ont été transcrites ad integrum, triangulées et analysées à l’aide du logiciel NVivo12®. Résultats. Les patients considéraient la télé-expertise comme un moyen d’améliorer la qualité et la rapidité d’accès aux soins. La communication entre médecin généraliste et neurologue ou autre spécialiste permet l’accompagnement approprié et centré sur la personne. Ils craignent cependant une perte de contact humain et l’émergence d’une médecine paternaliste. Ils soulignaient aussi les difficultés techniques et organisationnelles d’un tel dispositif. Conclusion. Les patients semblaient prêts à intégrer la télé-expertise dans leurs parcours de soins, sans pour autant se substituer totalement aux consultations en présentiel. Elle représente un moyen novateur pour éviter la rupture de la continuité des soins lorsque les délais de rendez-vous avec un médecin spécialiste sont de plusieurs mois, et favorise la prise de décision collégiale. Reste à démocratiser cette technologie dans le milieu médical et à développer une collaboration interprofessionnelle.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04426641 , version 1 (30-01-2024)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04426641 , version 1

Citer

Anne Debuyser, David Devos, Francois Quersin, Axel Descamps, Luc Defebvre, et al.. Using tele-expertise to support multidisciplinary complex healthcare pathways. Threats and opportunities from the patient's point of view. Exercer, 2021, Exercer. ⟨hal-04426641⟩

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