Effect of bullying on psychological distress and affective commitment: frustration of psychological needs as an explanatory mechanism - Université de Lille Accéder directement au contenu
Poster De Conférence Année : 2018

Effect of bullying on psychological distress and affective commitment: frustration of psychological needs as an explanatory mechanism

Effet du harcèlement moral au travail sur la détresse psychologique et l'engagement affectif : la frustration des besoins psychologiques comme mécanisme explicatif

Résumé

1. Issue Used under different terms, moral harassment (Hirigoyen, 1998), mobbing (Leymann, 1996) or bullying (Einarsen, 2000) refers to specific behaviors or acts or constraints (ridiculing, criticizing the victim's work, verbally threatening) (Leymann, 1996). This process is long-lasting, and is a frequent and repetitive part of the sufferer's life (Einarsen, 2000). Work bullying (WB) process destroys the employee's psychological bond with his or her company, fundamentally damaging the person and his or her integrity, and leading to psychological and moral suffering on the part of the employee, who feels discredited and discredited (Desrumaux, 2011). Exposure to WB leads to numerous negative effects (anxiety, disturbed sleep and depression) on people's physical and psychological health (Salin & Notelaers, 2017), is linked to unsatisfied psychological needs (PB) (of autonomy and competence) and PB frustration (Trépanier, et al., 2016) as well as emotional disengagement (Malola, Desrumaux, Jeoffrion, & Leroy-Fremont, 2016). Exposure to HMT often ends in the mental and physical degradation of those harassed (Soares, 2005; Trépanier, Fernet, & Austin, 2013), anxiety and despair (Brandon, Kiersten Kummerow & Linda, 2017). In this vein, this paper has two aims. The first is to assess the effects of workplace bullying and the frustration of psychological needs (autonomy, competence and social affiliation) on psychological distress and affective commitment. The second is to study the mediating effect of the frustration of psychological needs between the relationship of workplace bullying and psychological distress on the one hand, and between workplace bullying and affective commitment on the other. 2. Methodology. We chose to study HMT as an explanatory factor for affective commitment and psychological distress. Specifically, we evaluate the effects of WB on need frustration (autonomy, competence and affiliation), affective commitment and psychological distress. On the other hand, we test the mediating effect of need frustration in the link betweenWB and affective commitment, and similarly between WB and psychological distress. A questionnaire was submitted to 467 employees in France (Hauts de France region). 3. Results. The results show correlations between WB, need frustration, affective commitment and psychological distress. Mediation analyses show that need frustration, on the one hand, mediates the link between HMT and affective commitment, and, on the other, with psychological distress.
1. Problématique Employé sous des termes différents, le harcèlement moral (Hirigoyen, 1998), le mobbing (Leymann, 1996) ou bullying (Einarsen, 2000) renvoie à des comportements ou actes spécifiques ou des contraintes (ridiculiser, critiquer le travail de la victime, menacer verbalement) (Leymann, 1996). Ce processus est long et s’inscrit de manière fréquente et répétitive dans la vie de la personne qui en souffre (Einarsen, 2000). Le processus de HMT détruirait le lien psychologique que le salarié entretient avec son entreprise et porterait fondamentalement atteinte à la personne, à son intégrité et induirait une souffrance psychologique et morale du salarié qui se sent déconsidéré et discrédité (Desrumaux, 2011). Une exposition du HMT entraîne de nombreux effets négatifs (anxiété, sommeil perturbé et dépression) sur la santé physique et psychologique des personnes (Salin & Notelaers, 2017), est lié à la non-satisfaction des besoins psychologiques (BP) (d'autonomie et de compétence) et la frustration des BP (Trépanier, et al., 2016) ainsi qu’au désengagement affectif (Malola, Desrumaux, Jeoffrion, & Leroy-Fremont, 2016). Une exposition au HMT se termine souvent par la dégradation mentale et physique des personnes harcelées (Soares, 2005 ; Trépanier, Fernet, & Austin, 2013), de l’anxiété et du désespoir (Brandon, Kiersten Kummerow & Linda, 2017). Dans cette veine, cette communication vise deux objectifs. La première est d’évaluer les effets du harcèlement moral au travail et de la frustration des besoins psychologiques (autonomie, compétence et affiliation sociale) sur la détresse psychologique et l’engagement affectif. La deuxième est d’étudier l’effet médiateur de la frustration des besoins psychologiques entre la relation du harcèlement moral au travail et la détresse psychologique d’une part, et d’autre part entre le harcèlement moral au travail et l’engagement affectif. 2. Méthodologie. Nous avons choisi d’étudier le HMT en tant que facteur explicatif de l’engagement affectif et de la détresse psychologique. De manière plus précise, nous évaluons d’une part, les effets du HMT, sur la frustration des BP (autonomie, compétence et affiliation), l’engagement affectif et la détresse psychologique. D’autre part, nous testons l’effet médiateur de la frustration des BP dans le lien entre le HMT et l’engagement affectif et, de même entre le HMT et la détresse psychologique. Un questionnaire a été soumis à 467 salariés en France (Région Hauts de France). 3. Résultats. Les résultats indiquent des corrélations entre le HMT, la frustration des BP, l’engagement affectif et la détresse psychologique. Les analyses de médiations montrent que la frustration des BP d’une part, médiatise le lien entre le HMT avec l’engagement affectif et, d’autre part, avec la détresse psychologique.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04436258 , version 1 (03-02-2024)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04436258 , version 1

Citer

Pascal Malola, Pascale Desrumaux. Effect of bullying on psychological distress and affective commitment: frustration of psychological needs as an explanatory mechanism. 20ème congrès de l’Association Internationale de Psychologie du Travail de Langue Française, AIPTLF, Bordeaux, Jul 2018, Bordeaux (FR), France. ⟨hal-04436258⟩
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