Chapitre D'ouvrage Année : 2024

Dezallier d’Argenville’s (1680-1765) Concept on Print Collections: By Topic or by School?

Résumé

In 1727, Antoine-Joseph Dezallier d’Argenville presented a theory of collecting practices in an article that spread throughout Europe in the eighteenth century. Its author set out his own recommendations for assembling a diverse collection and dwelt in particular on prints since, for him, they synthesised a form of learning through images. Dezallier located the value of prints primarily in their documentary content and advised that they should be classified by theme, unlike drawings, which he regarded as works of art because of their stylistic features and which, he argued, should therefore be organised by school and by artist. With such arguments, Dezallier typifies a pivotal period in the graphic arts; his vision of the print looked to the past while his view of drawings heralded the future.
En 1727, Antoine Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765) a théorisé les pratiques du collectionnisme dans un article ayant connu une diffusion européenne au XVIIIe siècle. L’auteur y présente ses recommandations pour monter une collection diversifiée et s’attarde particulièrement sur les gravures car, pour lui, elles synthétisent une forme de connaissance par l’image. Dezallier situe clairement la valeur des estampes dans leur contenu documentaire et conseille de les classer par thèmes, contrairement aux dessins qui, eux, sont considérés comme des œuvres d’art en raison de leurs caractéristiques stylistiques et doivent être rangés par Écoles et par artistes. À ce titre, Dezallier est représentatif d’une période charnière pour les arts graphiques car sa vision de l’estampe est tournée vers le passé, tandis que celle accordée au dessin annonce l’avenir.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04618870 , version 1 (20-06-2024)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04618870 , version 1

Citer

Gaëtane Maës. Dezallier d’Argenville’s (1680-1765) Concept on Print Collections: By Topic or by School?. Vermeulen, Ingrid R. Art and Its Geographies. Configuring Schools of Art in Europe (1550-1815), Amsterdam University Press, pp.267-287, 2024, 9789463728140. ⟨hal-04618870⟩
23 Consultations
0 Téléchargements

Partager

More