E-Dissertations: Access and Restrictions (EDAR) Survey 2014 Report - Université de Lille Accéder directement au contenu
Rapport Année : 2014

E-Dissertations: Access and Restrictions (EDAR) Survey 2014 Report

Résumé

European and American studies on electronic theses and dissertations (ETD) reveal that one part of digital PhD theses, even if not confidential, is limited to on-campus access and/or under embargo. A French-German research team conducted a survey with a small sample of academic libraries and graduate schools in France and Germany (16,508 theses) on the situation and tendencies from 2009 to 2012. Digital theses represent 38% of the whole sample. 84% digital theses are Open Access while 5% are limited to on-campus access, 2% are under embargo and 1% are confidential. For 9%, data on accessibility are missing. The 84% OA digital theses represent 32% of all theses (print and digital). The survey reveals also differences between France and Germany, especially: France: The part of OA theses compared to all theses increased from 12% of the PhD theses in 2009 to 24% of the PhD theses in 2012. There is an increase of embargoed PhD theses as enforced by the libraries, from 1% of the ETD in 2009 to 7% in 2012. On-campus access restrictions of ETD increased from 5% in 2009 to 28% in 2012. Germany: The number of OA theses increased from 41% of all theses in 2009 to 47% in 2012. Furthermore, very few libraries reported access restrictions. There are however some individual cases - less than 1% - where the author asked for restrictions because of confidential material etc. Following the EDAR project, the project team prepares a proposal for the European Horizon 2020 Framework Programme for Research and Technological Development. The project "Electronic Theses and Dissertations for Open Access" (ETD4OA) will support the coordination of European infrastructures and open access (OA) policies in the field of electronic theses and dissertations. Together with stakeholders and OA initiatives, it will address barriers and access restrictions, and it will take actions (active communication, recommendations, advice) to promote and develop input, openness and impact of ETD in existing open repositories and portals.
Malgré une politique en faveur du libre accès, un nombre significatif de thèses et mémoires électroniques (ETD) ne circule pas librement. Même s'ils ne sont pas confidentielles, leur accès est limité au campus, ou bien, ils sont sous embargo. Une équipe de recherche franco-allemande a mené une enquête auprès d'un petit échantillon de bibliothèques universitaires et d'écoles doctorales, conjointement en France et en Allemagne (16 508 thèses), afin d'obtenir des données de base pour la période 2009-2012, sur l'archivage et l'accès aux thèses électroniques. Les thèses électroniques représentent 38% de l'ensemble de l'échantillon. 84% des thèses électroniques sont en libre accès tandis que 5% ont un accès limité au campus, 2% sont sous embargo et 1% sont confidentielles. Pour 9%, les données sur l'accessibilité sont manquantes. Les thèses électroniques sont en accès libre à 84% et représentent 32% de toutes les thèses (imprimés et numériques). L'enquête révèle aussi des différences entre la France et l'Allemagne : En France, la proportion des thèses en libre accès concerne 12% des thèses soutenues en 2009, puis 24% en 2012. La part des thèses confidentielles représente 2% puis 3% des thèses électroniques respectivement en 2009 et 2012. Aucune thèse électronique n'est enregistrée sous embargo en 2009, tandis que 7% d'entre elles le sont en 2012. La part des thèses électroniques disponible uniquement sur le campus passe de 5% à 28% entre 2009 et 2012. En Allemagne, la part des thèses en libre accès représente 41% puis 47% des thèses soutenues en 2009 et 2012. Les restrictions d'accès ne sont pas encouragées par les institutions, mais comme elles sont seulement demandées par une minorité d'étudiants, elles concernent 1% des thèses électroniques. Suite au projet EDAR, l'équipe prépare une proposition pour le programme-cadre Horizon européen 2020. Ce projet "Electronic Theses and Dissertations for Open Access" (ETD4OA) renforcera la coordination des infrastructures européennes et des politiques en faveur du libre accès aux thèses et mémoires électroniques. Il abordera les problèmes relatifs aux restrictions d'accès, il élaborera des conseils et recommandations afin de promouvoir et développer le dépôt, la diffusion et l'impact des thèses dans les portails et archives institutionnelles.
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EDAR_2014_Survey_Report_Final.pdf (376.96 Ko) Télécharger le fichier
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Dates et versions

sic_01045115 , version 1 (24-07-2014)

Licence

Paternité

Identifiants

  • HAL Id : sic_01045115 , version 1

Citer

Joachim Schöpfel, Hélène Prost, Marjorie Piotrowski, Eberhard Hilf, Thomas Severiens, et al.. E-Dissertations: Access and Restrictions (EDAR) Survey 2014 Report. Université de Lille; European Institute of Social Sciences and Humanities. 2014, pp.1-27. ⟨sic_01045115⟩
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