« De la cour de France aux petits métiers. Figures d’habits sous Henri III » - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue de l'Art Année : 2011

"From courtiers to street tradesmen in a Costume book in king Henri III of France Time"

« De la cour de France aux petits métiers. Figures d’habits sous Henri III »

Résumé

Histories of costume have, ever since the 19th century, mainly drawn on the Gaignières collection in the BnF, in order to illustrate the figures of fashion at the French Court in Histories of costume have, ever since the 19th century, mainly drawn on the Gaignières collection in the BnF, in order to illustrate the figures of fashion at the French Court in the 16th century. The album, Habits de France (1581-1586) was often exploited for its illustrations of courtesans, making them emblematic of the curia under the reign of Henri III. This article places these illuminated costumed figures back into the visual vestimentary culture of the Renaissance. They are part of an iconographical genre then on the rise, destined to satisfy the curiosity of the Europeans for the diversity of the appearances of different peoples and different social environments. Put together by the collector, Gaignières, in an album of clothing devoted to France, the figures were extracted from an album amicorum similar to those produced especially by students in their peregrinations across Europe. Some drew their models from the contemporary printed albums of clothing and from the series of Cris de Paris (Parisian Trades). The album illustrates, through the diversity of the clothing, the range of Parisian society in the 1580s, from the court aristocracy to the minor trades, including the bourgeoisie, thanks to a combination of signs, compelling to the eyes of those who purchased and collected the figures. Within the volume, the aristocratic figures expressed their particular identity through the visual confrontation with the others.
Les histoires du costume ont, depuis le XIXe siècle, largement puisé dans la collection Gaignières de la BnF pour illustrer les figures de mode à la cour de France au XVIe siècle. Le recueil des Habits de France (1581-1586) fut souvent exploité pour ses figures de courtisans, rendant celles-ci emblématiques des apparences curiales sous le règne de Henri III. L’article replace ces figures d’habits enluminées dans la culture visuelle vestimentaire de la Renaissance. Elles relèvent en effet d’un genre iconographique alors en plein essor, destiné à satisfaire la curiosité des Européens pour la diversité des apparences des peuples et des milieux sociaux. Rassemblées par le collectionneur Gaignières en un recueil d’habits consacré à la France, les figures furent extraites d’un album amicorum semblable à ceux que confectionnaient notamment les étudiants dans leurs pérégrinations en Europe. Certaines d’entre elles puisaient leurs modèles dans les recueils d’habits imprimés contemporains et dans la série d’estampes des Cris de Paris. Le recueil illustre, par la diversité des habits, celle de la société parisienne des années 1580, de l’aristocratie de cour aux petits métiers en passant par la bourgeoisie, grâce à un ensemble de signes très forts aux yeux de ceux qui en achetaient et collectionnaient les figures. Au sein du volume, les figures aristocratiques expriment leur identité particulière par confrontation visuelle aux autres.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01465436 , version 1 (12-02-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01465436 , version 1

Citer

Isabelle Paresys. « De la cour de France aux petits métiers. Figures d’habits sous Henri III ». Revue de l'Art, 2011, Costumes de cour au XVIe siècle, 4 (174), p. 57-66. ⟨hal-01465436⟩
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