Cognitive exercise through body movement: Using a fun and short neuropsychological tool to adapt physical activity and enhance pleasure in individuals suffering from mental illnesses
Résumé
Mental illness is associated to both metabolic and cognitive deficits. The idea here is to use adapted physical activity (APA) to help both aspects of pathology within a personal-targeted cognitive intervention program in order to enhance self-efficacy and intrinsic motivation. Using a multi-experience neuropsychological tool set (comprising touch pad exercises, wood puzzles and one-on-one semi-structured interviews), the different domains of action, timing, executive functions and social cognition were evaluated in a short 30-minute session. These computerized neuropsychological data were then used to adapt the difficulty of the proposed physical activity. Results obtained in a small group of ten patients revealed that the battery was well accepted. Both quantitative and qualitative results were collected and suggested that after 4 sessions of 2h activity, the scores were improved for motor planning, motivation and the subjective report of quality of life. These preliminary data are important as they show that new technology can now be used to adapt automatically physical activities to the motor, cognitive and emotional capacities of the targeted individuals. Touch pads may also afford an innovating way to evaluate efficiently cognitive abilities while preserving the pleasure of the moment.
Le principe des APA est d’adapter les activités physiques proposées aux capacités cognitives d’un individu pour optimiser l’efficacité, la motivation et le bien-être. Par le biais de tests neuropsychologiques informatisés sur tablette, les domaines cognitifs de l’action, des fonctions exécutives et de la cognition sociale ont été évalués pendant une séance de 30 minutes. Ces données cliniques ont ensuite été utilisées pour adapter les activités proposées à un petit échantillon de patients souffrant de pathologiques psychiatriques. Les patients ont rapporté avoir apprécié la batterie de tests. Les résultats quantifiés ont révélé qu’après 4 séances de 2 h d’activité seulement, les patients avaient amélioré leurs scores dans les domaines de la planification motrice avec une augmentation de la motivation intrinsèque et du ressenti subjectif de la qualité de vie. Ces résultats confirment la place de la nouvelle technologie pour alléger les batteries d’évaluation neuropsychologique tout en rendant les séances d’évaluation plus efficaces et ludiques.