Association between screen time and sleep habits in 11-to-12-year-old French middle school students
Associations entre les temps d’écran et les habitudes de sommeil chez des jeunes collégiens
Résumé
Screen media usage has become increasingly commonplace in daily life with children initiating themselves to screen media at an early age. Given the high prevalence of screen viewing among children worldwide, its impact on children's health has become a cause for concern. Unfortunately, little information on the independent association between sleep habits and screen time in French children is currently available. The main aim of this study was to assess possible relationships between screen time and sleep habits (quality, duration, etc.) among young middle school students in France. A total of 448 (55 % girls) 11-to-12-year-olds from 5 schools were included. Body weight and height were measured according to standard procedures and BMI percentiles were determined based on international reference values. Sleep parameters were obtained by sleep diaries and visual estimations. A sleep diary was maintained for one week to record sleeping and waking times and related information. Information on lifestyle habits (sedentary behaviours, physical activity, and dietary intake) was obtained via standardised questionnaires. Participants were 11.5 (±0.4) years of age. From total sample, 25.5 % reported screen time ≥2hours/d during school days and 62.7 % during school-free days. High screen time was associated with significantly poorer sleep habits and these results remained valid after adjustment for several confounding factors (body mass index, sex, center and parental level of educational attainment) (P<0.05). This study highlights an association between longer screen time and shorter sleep duration in French middle school students aged 11 to 12 years. Preventive measures on use of and exposure to screens are called for. Further studies are necessary to confirm our findings.
L’utilisation des écrans est aujourd’hui courante dans la vie quotidienne et de plus en plus précoce chez les enfants. Compte tenu de la forte prévalence de cette utilisation, l’impact sur la santé des enfants est source de questions. Des informations limitées sont disponibles sur l’association entre les habitudes de sommeil et le temps passé devant un écran chez les enfants français. L’objectif principal de cette étude était d’évaluer la relation entre le temps d’écran et les habitudes de sommeil des jeunes collégiens. Un total de 448 (55 % de filles) jeunes collégiens âgés de 11 à 12 ans, issus de 20 classes de cinq établissements, ont été inclus. Le poids corporel et la taille ont été mesurés selon les procédures standards et les centiles d’IMC ont été déterminés. Les paramètres du sommeil ont été obtenus par des agendas du sommeil et des estimations visuelles. Un journal du sommeil a été tenu pendant une semaine pour enregistrer les heures de sommeil et de réveil et les informations connexes. Des informations sur les habitudes de vie (comportements sédentaires, activité physique et apport alimentaire) ont été obtenues via des questionnaires standardisés. Les participants étaient âgés de 11,5 (± 0,4) ans et 25,5 % ont déclaré un temps d’écran ≥ 2 heures/jour pendant les jours d’école et 62,7 % pendant les jours sans école. Un temps d’écran élevé était associé à des habitudes de sommeil significativement moins bonnes même après ajustement sur plusieurs facteurs confondants (indice de masse corporelle, sexe, centre et niveau d’éducation parentale) (p < 0,05). Cette étude montre une association entre un temps d’écran plus long et une durée de sommeil plus courte chez les jeunes collégiens âgés de 11 à 12 ans. Des mesures préventives concernant l’utilisation des écrans sont nécessaires. D’autres études sont nécessaires pour confirmer nos résultats.
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