La compétition syndicale à la loupe
Résumé
In Senegal, the National Confederation of Senegalese Workers (CNTS) is present in the sector of passenger transportation through organisations called “driver groups” in the country's bus stations. During the elections for the representatives of these organisations, the confrontation was open, leading almost all candidates to resort to outside arbitration. In this context, the autonomy granted to these groups in designating their representatives increases their dependence on the regional and national levels of the union, as well as on the administration. This article examines the causal sequence of events leading to such a counter-intuitive phenomenon.
Au Sénégal, la Confédération nationale des travailleurs sénégalais (CNTS) est présente dans le secteur du transport de passagers à travers des organisations appelées « regroupement de chauffeurs » au sein des gares routières du pays. Lors des élections des représentants de ces organisations, les affrontements sont vifs et ils obligent quasi systématiquement les différents candidats à faire appel à des médiations extérieures. Dans ce contexte, l'autonomie laissée aux regroupements dans la désignation de leur représentant accroît leur dépendance aux échelons régionaux et nationaux du syndicat ainsi qu'à l'administration. Cet article revient sur les enchaînements causaux rendant possible ce phénomène pour le moins contre-intuitif.
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