De l’importance d’enregistrer le contenu des auditions policières : une analyse psychosociale et cognitive
Résumé
The interviews of adult witnesses and victims are not systematically recorded, contrary to international best-practices recommendations. Hence, police reports remain the first access to witness evidence, but due to its circumscribed nature, they do not contain all the questions and interventions of the investigator. This narrative review documents the extent of the investigator's questions and interventions and the use of a predominantly inappropriate questioning style, even after training in evidence-based interview methods. Secondly, this review examines the impact of questions on communication and memory in the context of eyewitness testimony. Inappropriate questioning in terms of content, wording or sequencing presents a double risk of omission and distortion of the information collected. Finally, this review demonstrates the importance of recording the entire interview in order to (i) avoid omission of information, (ii) analyse potential contamination of witnesses’ memory, and (iii) evaluate and improve information-gathering professional practices. The implications of these findings regarding the relationship between professional practice and scientific research in the development and preservation of testimonial evidence will be discussed.
Les auditions des témoins et victimes adultes ne font pas systématiquement l’objet d’un enregistrement, contrairement aux préconisations internationales. Le Procès-Verbal d’audition reste donc le premier accès à la preuve testimoniale, mais de par sa nature circonscrite, ne contient pas toutes les questions et interventions de l’enquêteur. Cette revue de questions documente l’éventail des questions et interventions des enquêteurs et leur style de questionnement majoritairement fermé. Ensuite, cette revue analyse le double risque d’omission et de distorsion des informations obtenues à travers des questions inappropriées, par leur contenu, leur séquençage ou leur formulation. Enfin, cette revue souligne l’importance d’enregistrer l’intégralité des auditions pour (i) éviter l’omission des informations, (ii) analyser la potentielle contamination du témoignage, et (iii) évaluer et améliorer les pratiques professionnelles du recueil du témoignage. Seront discutées les implications de ces résultats sur les liens entre pratiques professionnelles et recherche scientifique en matière d’élaboration et de conservation de la preuve testimoniale.