Motivation et engagement dans l’apprentissage des fractions, d’élèves de CM2 en situation de jeu versus d’exercice en milieu favorisé et défavorisé
Résumé
This study, based on the observation of a difficult access to the concept of fraction by 10 to 12 years old pupils, aims at linking the different representations of fractional numbers (pictorial, decimal, fraction) in pupils belonging to a CM2 “RAR” class (6th grade pupils coming from disadvantaged background) and in a favored background class. We intend to promote the construction of the concept of fraction in game situation versus exercise situation. The game situation, even for ten to twelve years old pupils, compared to the situation of exercise, should improve the engagement, pupils’ motivation to persist in doing the task and should further the understanding of the concept.
Cette étude, partant du constat d’un accès difficile au concept de fraction en cycle 3, vise la mise en relation des différentes représentations de nombres fractionnaires (imagée, décimale, fraction) auprès d’élèves de CM2 en RAR (Réseau Ambition Réussite) et en milieu aisé pour favoriser la construction du concept de fraction, en situation de jeu et en situation d’exercice.
La situation de jeu, même en cycle 3, relativement à la situation d’exercice, devrait améliorer l’engagement et la motivation des élèves à persister sur la tâche et favoriser l’ancrage de la notion.