Des DESS aux masters professionnels : deux époques de la « professionnalisation » à l’Université en France
Résumé
This article deals with the process of vocationalism in French universities. The authors have studied 28 professional master degrees in 5 public universities and one Catholic “university” in the Northern France. They show that there has been a « golden age » of these professional master degrees during which original and efficient vocational curricula where created by enterprising academics in relationship with firms or civil services. Nowadays the new professional master degrees are more often the very product of the political logics of academic institutions. With the increase of vocational training in the universities in a period of downsizing of the number of students, there is a harsh competition between universities, and academics are developing various strategies to limit its effects.
Cet article pose la question de la création de professionnalité à l’Université, par l’Université. Les auteurs s’appuient sur vingt-huit monographies de masters professionnels de cinq universités publiques et d’une « Université » catholique de l’Académie de Lille. Ils montrent comment il y a eu un « âge d’or » des DESS où s’inventaient des formations professionnelles originales et offrant de réels débouchés, dans la rencontre entre logiques universitaires et « demandes » industrielles ou administratives. Dans la période contemporaine, les logiques politiques d’institution ont pris le dessus dans la création de nouveaux masters professionnels. Face à l’augmentation des formations professionnelles en période de diminution des effectifs étudiants, les universitaires élaborent alors diverses stratégies de régulation pour limiter les effets de la concurrence et maintenir les formations.
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