The Macroeconomic Models of the Austrian School: A History and Comparative Analysis - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Quarterly Journal of Austrian Economics Année : 2019

The Macroeconomic Models of the Austrian School: A History and Comparative Analysis

Résumé

This paper offers a synthetic and comparative assessment of the most basic Austrian macroeconomic models, i.e. the models that analyze the static forces determining the equilibrium interest rate and structure of production (monetary disequilibria and business cycles are not part of this investigation). The three models presented here are those of Böhm-Bawerk ([1889] 1959), Hayek (1936, 1941), and Garrison (2001). This review shows that these models are largely inconsistent with each other, but also that at a more general level they share several important characteristics. Finally, a tentative explanation is offered as to why there is no cumulative tradition in the Austrian School in this kind of basic macroeconomic theorizing.
Cet article propose une évaluation synthétique et comparative des modèles macroéconomiques autrichiens les plus fondamentaux, c'est-à-dire les modèles qui analysent les forces statiques déterminant le taux d'intérêt d'équilibre et la structure de la production (les déséquilibres monétaires et les cycles économiques ne sont pas traités dans cette étude). Les trois modèles présentés ici sont ceux de Böhm-Bawerk ([1889] 1959), Hayek (1936, 1941) et Garrison (2001). Cette étude montre que ces modèles sont largement incompatibles entre eux, mais aussi qu'à un niveau plus général, ils partagent plusieurs caractéristiques importantes. Enfin, une explication est proposée pour expliquer pourquoi il n'y a pas de tradition cumulative dans l'école autrichienne dans ce type de théorisation macroéconomique.

Domaines

Sociologie
Fichier principal
Vignette du fichier
Fillieule Renaud_2019_The macroeconomic models of the Austrian School_QJAE.pdf (729.66 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Publication financée par une institution

Dates et versions

hal-04119993 , version 1 (07-06-2023)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-04119993 , version 1

Citer

Renaud Fillieule. The Macroeconomic Models of the Austrian School: A History and Comparative Analysis. Quarterly Journal of Austrian Economics, 2019, Quarterly Journal of Austrian Economics, 22 (4), pp.533-564. ⟨hal-04119993⟩

Collections

CNRS UNIV-LILLE
7 Consultations
2 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More