Le portrait contrasté de Jeanne de Castille : polyphonie dans les chroniques et les relations de voyage
Résumé
The life of Joanna of Castile, mother of Emperor Charles V, who ended her days imprisoned in the palace of Tordesillas, suffers from polyphony or silence in the sources and, in particular, in the royal chronicles. By understanding all the memorial aspects of the chronicles, it is possible to approach the problem that a controversial figure such as Joanna of Castile can raise in chronicles intended to laud princes and their dynasty. In these circumstances, it is necessary to look how the major phases of her life are related, from her childhood to her spoliation of power, in order to understand why it has been impossible for chroniclers to produce a sensitive portrait of a princess who was only the third child, turned, after her marriage on the other side of Europe, into the heiress to her parents' kingdoms.
La vie de Jeanne de Castille, mère de l’empereur Charles Quint, terminant ses jours enfermée au palais de Tordesillas, fait l’objet d’une polyphonie ou d’un importun silence au sein des sources, notamment au sein des chroniques royales. En comprenant tous les aspects mémoriels des chroniques, il est possible d’approcher le problème que peut poser un personnage controversé comme Jeanne de Castille au sein de récits destinés à faire l’éloge des princes et de leur dynastie. Dans ces circonstances, il est requis d’observer comment sont rapportées les principales étapes de sa vie, de son enfance à sa dépossession, afin de comprendre pourquoi il a été impossible pour les chroniqueurs de dresser un portrait sensible d’une princesse qui n’était qu’une cadette, convertie, après un mariage à l’autre bout de l’Europe, en héritière des royaumes de ses parents.