Une carrière sous le signe de la double culture : l’exemple de Jean-Baptiste Descamps au XVIIIe siècle
Résumé
The article presents the case of the painter and prolific writer Jean-Baptiste Descamps (1715-91), who built his career and his success in France on his two cultures. Specifically, the author demonstrates how this Flemish man managed to achieve the public recognition of his special talents by adapting the peculiarities of his foreigner’s cultural heritage to the French context of the Enlightenment. In particular, the article will look at questions of sociability, networks and languages of communication, as well as commercial strategy. There will be a particular emphasis on the need to examine this type of career through a cross-border and interdisciplinary approach, making it possible to nuance certain tenets of French art history by situating them in a more international perspective.
L’article propose de présenter le cas du peintre et polygraphe Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) qui a bâti sa carrière et sa réussite en France sur sa double culture. Il s’agira de montrer plus particulièrement comment ce Flamand est parvenu à la reconnaissance publique de ses talents particuliers en adaptant les spécificités de son patrimoine culturel d’étranger au contexte de la France des Lumières. Seront abordés notamment les questions de sociabilité, de réseau et de langue de communication, ainsi que de stratégie commerciale. On insistera par ailleurs sur la nécessité d’appréhender ce type de parcours à travers une approche transfrontalière et interdisciplinaire qui permet de nuancer certains postulats de l’histoire de l’art français pour les situer dans une perspective plus internationale.