Managing Repugnance: how Core-Stigma Shapes Firm Behavior - Université de Lille
Article Dans Une Revue Journal of Institutional Economics Année : 2023

Managing Repugnance: how Core-Stigma Shapes Firm Behavior

Résumé

This article argues for the need for the empirical analysis of how firms manage repugnance and core-stigmatization. To develop our empirical perspective, we compare the work on repugnance with the existing empirical literature in management on core-stigma and argue that core-stigmatization results from the mobilized repugnance. The core-stigmatized firm faces higher transaction costs. We demonstrate, through a case-study of the strategies of MindGeek/Pornhub in the online pornography market, how transaction costs economics can explain the choice of strategies to deal with core-stigma. Under most conditions, the increased transaction costs lead to vertical and lateral integration of the firm. In a dynamic setting, rival firms might use stigmatization to prevent the entry of a new competitor. Our second case-study on the early decades of the mail-order company Sears, Roebuck, and Company illustrates that repugnance, including racial discrimination, was mobilized by competitors to block the entry of the firm into the market.
Cet article souligne la nécessité d’une analyse empirique de la manière dont les firmes gèrent la répugnance et la stigmatisation. Pour ce faire, nous mettons en relation les travaux économiques consacrés à la répugnance avec les travaux en gestion consacrés à la stigmatisation, en identifiant sous quelles conditions la répugnance débouche sur une stigmatisation des parties prenantes aux transactions. Du point de vue des firmes, cette stigmatisation se matérialise par des coûts de transaction plus élevés. Dans ce cadre, la stigmatisation peut apparaître comme une stratégie concurrentielle mobilisée par les firmes pour entraver l’activité de leurs rivales. Dans une première étude de cas, nous étudions les stratégies mobilisées par MindGeek/Pornhub sur le marché de la pornographie pour réduire les coûts de transaction liés à la stigmatisation. Dans une deuxième étude de cas, consacrée aux premières décennies de l’entreprise de vente par correspondance Sears, Roebuck, and Company, nous démontrons la possibilité d’une mobilisation stratégique de la stigmatisation sur le marché.

Domaines

Sociologie
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04381481 , version 1 (09-01-2024)

Identifiants

Citer

Erwin Dekker, Julien Gradoz. Managing Repugnance: how Core-Stigma Shapes Firm Behavior. Journal of Institutional Economics, 2023, Journal of Institutional Economics, 19 (6), pp.903-917. ⟨10.1017/S1744137422000455⟩. ⟨hal-04381481⟩

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CNRS UNIV-LILLE
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