Methodological individualism/sociology of knowledge/cognitive sociology
Résumé
Fillieule offers a historical and theoretical account of the field of sociology of knowledge from the viewpoint of methodological individualism. The focus is on collective beliefs and this chapter begins by illustrating the ability of methodological individualism to explain them. The successive paradigms in sociology of knowledge are then reviewed: the “classical” paradigm and the Marxist concept of false consciousness, the “modern” paradigm that seeks to explain scientific knowledge by social factors only, and the “cognitive” paradigm that analyzes the “good reasons” for an actor in a given social context to adhere to a belief. This “cognitive” approach initiated by Boudon in the mid-1980’s successfully applies methodological individualism in the field of sociology of knowledge and does not suffer from the lack of explanatory power and problems of self-refutation that plague the previous paradigms.
Fillieule propose un exposé historique et théorique du champ de la sociologie de la connaissance du point de vue de l'individualisme méthodologique. L'accent est mis sur les croyances collectives et ce chapitre commence par illustrer la capacité de l'individualisme méthodologique à les expliquer. Les paradigmes successifs en sociologie de la connaissance sont ensuite passés en revue : le paradigme "classique" et le concept marxiste de fausse conscience, le paradigme "moderne" qui cherche à expliquer la connaissance scientifique par les seuls facteurs sociaux, et le paradigme "cognitif" qui analyse les "bonnes raisons" pour un acteur, dans un contexte social donné, d'adhérer à une croyance. Cette approche "cognitive" initiée par Boudon au milieu des années 1980 applique avec succès l'individualisme méthodologique dans le domaine de la sociologie de la connaissance et ne souffre pas du manque de pouvoir explicatif et des problèmes d'auto-réfutation qui affectent les paradigmes précédents.