Training first-year medical residents to break bad news using healthcare role-play and trainees as simulated patients: Experience of the \"ADIAMED\" program from Lille University School of Medicine. - Université de Lille
Article Dans Une Revue La Revue de Médecine Interne Année : 2023

Training first-year medical residents to break bad news using healthcare role-play and trainees as simulated patients: Experience of the \"ADIAMED\" program from Lille University School of Medicine.

Résumé

Introduction Several studies suggest the relevance of healthcare simulation to prepare future doctors to deliver bad news. A such, we designed a role-play workshop to train first-year residents enrolled in Lille University School of Medicine to break bad news. The objective of this work is to report on our experience of this training and to assess its educational value through its capacity to satisfy residents’ expectations, to induce a feeling of ease towards bad news disclosure, and to change trainees’ preconceptions regarding these situations. Methods The training consisted of a 45-minute heuristic reflective activity, aimed at identifying residents’ preconceptions regarding bad news disclosure, followed by 4 30-min role-plays in which they played the parts of the physician, the patient and/or their relatives. Trainees were asked to answer 2 questionnaires (pre- and post-training), exploring previous experiences, preconceived ideas regarding bad news disclosure and workshop satisfaction. Results Almost all residents felt very satisfied with the workshop, which they regarded as formative (91%) and not too stressful (89%). The majority felt “more capable” (53% vs. 83%) and “more comfortable” (27% vs. 62%) to deliver bad news, especially regarding “finding the right words” (12% vs. 22%). Trainees tended to overestimate their skills before the workshop and lowered their assessment of their performance after attending the training, especially when they played the role of a patient in the simulation. Conclusion Healthcare role-play seems an interesting technique for training to breaking bad news. Placing residents in the role of patients or relatives is an active approach that encourages reflexivity.
Introduction Plusieurs études suggèrent l’intérêt de la simulation pour préparer les futurs médecins à l’annonce de mauvaise nouvelle. Le dispositif « ADIAMED », un atelier de formation des internes de phase socle à l’annonce de mauvaise nouvelle par le jeu de rôle, a été déployé au sein de l’UFR3S Lille. L’objectif de ce travail est de rapporter notre expérience de cet atelier et d’évaluer sa valeur pédagogique, mesurée à travers la satisfaction des internes, le sentiment d’aisance vis-à-vis de l’annonce induit par l’atelier, et sa capacité à induire un changement dans leurs idées préconçues. Méthodes La formation se déroulait sur une demi-journée et était constituée d’un temps de réflexion, puis de mise en jeu de différents scénarios où les étudiants tenaient les rôles du médecin, du patient ou d’un proche. L’expérience des étudiants était recueillie via 2 questionnaires (pré- et post-formation). Résultats Les étudiants étaient satisfaits de l’atelier qu’ils trouvaient peu stressant et formateur. La majorité des internes se sentaient « plus capables » (53 % vs 83 %) et « plus à l’aise » (27 % vs 62 %), notamment pour « trouver les mots appropriés » (12 % vs 22 %). Les étudiants avaient tendance avant formation à surestimer leurs capacités d’annonce et revoyaient celles-ci à la baisse après avoir assisté à la formation, en particulier lorsqu’ils jouaient le rôle de patient dans la simulation. Conclusion Le jeu de rôle en santé semble une méthode intéressante pour la formation à l’annonce de mauvaise nouvelle. Mettre les étudiants dans le rôle du patient ou du proche est une approche active et favorisant la réflexivité.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04604667 , version 1 (07-06-2024)

Identifiants

Citer

P. Gagnerie, Sébastien Sanges, P. Guerreschi, Eric Wiel, Gilles Lebuffe, et al.. Training first-year medical residents to break bad news using healthcare role-play and trainees as simulated patients: Experience of the \"ADIAMED\" program from Lille University School of Medicine.. La Revue de Médecine Interne, 2023, La Revue de Médecine Interne, 44, pp.632-640. ⟨10.1016/j.revmed.2023.10.451⟩. ⟨hal-04604667⟩

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