What role does the textbook play in the era of the Interactive Whiteboard?
Résumé
This article presents the questions raised and the first results of an exploratory study in the field of didactics that investigates, from a subjectivist perspective, the processes of search, selection and adaptation of teaching or learning resources by teachers, and in particular when an interactive whiteboard (IWB) is used. In continuation of the studies on the “documentary work” performed by teachers, we seek to identify how this process varies according to the disciplines taught. We will focus on the cases of teachers who primarily or exclusively use textbooks.
Cet article présente la problématique et les premiers résultats d’une recherche exploratoire en didactique visant à investiguer, dans une posture subjectiviste, les procédures de recherche, de sélection et d’adaptation des ressources pédagogiques ou didactiques par les enseignants, notamment lorsqu’ils doivent utiliser un tableau blanc interactif (TBI). A la suite des travaux sur le « travail documentaire » des enseignants, nous cherchons à nous donner les moyens d’identifier les variations disciplinaires de ce processus. Nous nous centrerons dans cette communication sur le cas d’enseignants qui utilisent principalement, voire exclusivement, un manuel scolaire.