Le travail relationnel à composante artistique dans les services psychiatriques
Résumé
The presence of art in the world of psychiatry is ancient,
as shown in the XXth century by its political use to destigmatize madness and its therapeutic
of madness and its therapeutic use. The article studies the relational work
with an artistic component in the public services of psychiatry, by privileging
the entry by the practices and thus by the observation in situ. Five types of practices
are identified, which refer to certain organizational or philosophical configurations
or philosophical configurations: free practice left to the patients' initiative, occupational workshops
workshops led by an artist, art-mediated psychotherapies, often led by art therapists
often led by art therapists, therapeutic workshops led by caregivers.
by caregivers. Several intertwined issues contribute to this diversity: those
those which concern the public policy of mental health, those which concern the political role of art
of art and the strategies of the professional group of art therapists.
La présence de l’art dans les mondes de la psychiatrie est ancienne, comme le montrent au XXe siècle son usage politique à des fins de déstigmatisation de la folie et son usage thérapeutique. L’article étudie le travail relationnel à composante artistique dans les services publics de psychiatrie, en privilégiant l’entrée par les pratiques et donc par l’observation in situ. Cinq types de pratiques sont identifiées, qui renvoient à certaines configurations organisationnelles ou philosophiques : la pratique libre laissée à l’initiative des patients, les ateliers occupationnels animés par un artiste, les psychothérapies à médiation artistique souvent animées par des art thérapeutes, les ateliers thérapeutiques animés par des soignants. Plusieurs enjeux entremêlés concourent à cette diversité : ceux qui concernent la politique publique de santé mentale, ceux qui concernent le rôle politique de l’art et les stratégies du groupe professionnel des art thérapeutes.