Sustainable food education: what food preparation competences are needed to support vegetable consumption? - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Environmental Education Research Année : 2020

Sustainable food education: what food preparation competences are needed to support vegetable consumption?

Résumé

Contributing to more sustainable diets is a major challenge for contemporary environmental education. It implies an increase in the share of plant-based foods and of home-cooked meals. Awareness of this is widespread but taking concrete action is not easy. What competences does it call for? To identify them, we proposed an 8-month training course to groups of young adults in France. Their consumption of vegetables and the competences they mobilized were collected at the end of the training and 8 months later. The competences used by the participants with the lowest consumption of vegetables included controlling their food budget, collecting information about processed foods and planning what they would like to eat. The competences used by the participants with the highest consumption included planning meal preparation, being flexible, choosing quality products and mastering the preparation of fresh vegetables. These results are of interest for designing education programmes for sustainable diets.
Contribuer à des régimes alimentaires plus durables est un défi majeur pour l'éducation environnementale contemporaine. Concrètement, cela implique une augmentation de la part des aliments d'origine végétale et des repas cuisinés à la maison. La prise de conscience de ce problème est très répandue, mais il n'est pas facile de prendre des mesures concrètes. Quelles sont les compétences requises ? Pour les identifier, nous avons proposé une formation de 8 mois à des groupes de jeunes adultes en France. Leur consommation de légumes et les compétences qu'ils ont mobilisées ont été recueillies à la fin de la formation et 8 mois plus tard. Les compétences utilisées par les participants ayant la plus faible consommation de légumes comprenaient la maîtrise de leur budget alimentaire, la collecte d'informations sur les aliments transformés et la planification de ce qu'ils aimeraient manger. Les compétences utilisées par les participants ayant la plus forte consommation comprenaient la planification de la préparation des repas, la flexibilité, le choix de produits de qualité et la maîtrise de la préparation des légumes frais. Ces résultats sont intéressants pour la conception de programmes d'éducation à des régimes alimentaires durables.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03095252 , version 1 (04-01-2021)

Identifiants

Citer

Caroline Huyard. Sustainable food education: what food preparation competences are needed to support vegetable consumption?. Environmental Education Research, 2020, Environmental Education Research, 26 (8), pp.1164-1176. ⟨10.1080/13504622.2020.1779187⟩. ⟨hal-03095252⟩
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