Building the Foundation of Aquatic Literacy in 4–6 Years-Old Children: A Systematic Review of Good Pedagogical Practices for Children and Parents - Université de Lille Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Environmental Research and Public Health Année : 2022

Building the Foundation of Aquatic Literacy in 4–6 Years-Old Children: A Systematic Review of Good Pedagogical Practices for Children and Parents

Résumé

Children between the ages of 4–6 years represent the population most affected by drowning accidents, while their early involvement in physical activity, and more specifically in aquatic activities is a key factor in their future physical life journey. The systematic review’s purpose was to identify aspects in the intervention’s studies with children and/or their parents that had a significant impact on the Aquatic Literacy (AL) dimensions mentioned as motor, psychological, affective, and cognitive. The PICO method was used to define the research question and PRISMA checklist searched for articles in nine databases: Cochrane, Embase, ERIC, ProQuest, PsychInfo, PubMed, Scopus, SportDiscus, and Web of Science. Eligibility criteria were: (1) English language, (2) primary research, (3) population of 4–6 year old children or their parents, (4) intervention study design, and (5) results related to at least one of the AL domains. The strength of evidence and the risk of bias were assessed. Results showed relatively poor number of studies for such a vulnerable population regarding the drowning risk (n = 8 for parents and n = 14 for children intervention). Studies did not show a consensus on which educational approach was more beneficial than others. Concerning parental education, results were rather homogeneous, especially concerning the theoretical frameworks employed and the relevancy to include parents in swimming programs. The development of pedagogical tools for promotion and evaluation, based on the AL theoretical framework, could help to clarify the question of “how to teach” children to prevent drowning and engage young children in long-term physical activities.
Les enfants âgés de 4 à 6 ans représentent la population la plus touchée par les accidents de noyade, alors que leur implication précoce dans l'activité physique, et plus particulièrement dans les activités aquatiques, est un facteur clé dans leur futur parcours de vie physique. L'objectif de cette revue systématique était d'identifier les aspects des études d'intervention auprès des enfants et/ou de leurs parents qui avaient un impact significatif sur les dimensions de la Littératie Aquatique (LA) défininie par ses dimensions motrices, psychologiques, affectives et cognitives. La méthode PICO a été utilisée pour définir la question de recherche et la liste de contrôle PRISMA a permis de rechercher des articles dans neuf bases de données : Cochrane, Embase, ERIC, ProQuest, PsychInfo, PubMed, Scopus, SportDiscus et Web of Science. Les critères d'inclusion étaient les suivants : (1) langue anglaise, (2) recherche primaire, (3) population d'enfants de 4 à 6 ans ou leurs parents, (4) étude interventionnelle, et (5) résultats liés à au moins un des domaines de la LA. La force des preuves et le risque de biais ont été évalués. Les résultats ont montré un nombre relativement faible d'études concernant le risque de noyade pour une population aussi vulnérable (n = 8 pour l'intervention auprès des parents et n = 14 pour celle auprès des enfants). Les études n'ont pas permis de dégager un consensus sur l'approche éducative la plus bénéfique par rapport aux autres. En ce qui concerne l'éducation des parents, les résultats étaient plutôt homogènes, notamment en ce qui concerne les cadres théoriques employés et la pertinence d'inclure les parents dans les programmes de natation. Le développement d'outils pédagogiques de promotion et d'évaluation, basés sur le cadre théorique de la LA, pourrait aider à clarifier la question de "comment apprendre" aux enfants pour prévenir la noyade et engager les jeunes enfants dans des activités physiques aquatiques à long terme.
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Dates et versions

hal-03719514 , version 1 (11-07-2022)

Licence

Paternité

Identifiants

Citer

Lea Mekkaoui, Christophe Schnitzler, Michel Sidney, Joseph Gandrieau, Fabien Camporelli, et al.. Building the Foundation of Aquatic Literacy in 4–6 Years-Old Children: A Systematic Review of Good Pedagogical Practices for Children and Parents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, 19 (10), pp.6180. ⟨10.3390/ijerph19106180⟩. ⟨hal-03719514⟩
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