La “corpauralité” comme point de départ d’un nouveau système musical : la piste du Vibrotactile Space Trajectory Model (VibSTraM)
Résumé
The study of the deaf musical experience has highlighted the fundamental role of the body in the reception of music, thus defining the principle of “corpaurality”. According to the complex mechanisms of the somatosensory system, in particular linked to the vibrotactile perception of the vibrations caused by the music, he corpaurality is taking form through the sensitive capacities of the body to react to the sensory stimuli of the environment. However, while the dominant conception of our musical environments still makes the ear a privileged organ of the musical experience, the deaf musical practices, although fundamentally corpaural, seem to privilege more the use of the sense of sight. As a result, the current use of haptic listening technologies in music, particularly in the fields of live performance and accessibility, is governed by an audiocentric conception. In this article, we raise the possibility of designing (or redesigning) musical environments detached from any audiocentric injunction, oriented by the exploitation of corpaurality. Thus, we propose a path of a new model for a spatiotemporal organization of the vibrotactile stimuli, the Vibrotactile Space Trajectory Model (VibSTraM), in order to craft a new musical system.
L’étude de l’expérience musicale sourde a permis de mettre en lumière le rôle fondamental du corps dans la réception de la musique, définissant ainsi le principe de « corpauralité ». Renvoyant aux mécanismes complexes du système somatosensoriel, notamment liés à la perception vibrotactile des vibrations provoquées par la musique, la corpauralité se concrétise grâce aux capacités sensibles du corps à réagir aux stimuli sensoriels de son environnement. Toutefois, si la conception dominante de nos environnements musicaux fait de l’oreille un organe privilégié de l’expérience musicale, les pratiques musicales sourdes, bien que fondamentalement corpaurales, semblent davantage privilégier l’utilisation du sens de la vue. Il en résulte que l’utilisation actuelle des technologies de diffusion haptiques en musique, notamment dans les domaines du spectacle vivant et de l’accessibilité, est régie par une conception audiocentrée. Dans cet article, nous soulevons la possibilité de concevoir (ou de reconcevoir) des environnements musicaux détachés de toute injonction audiocentrique, orientés par l’exploitation de la corpauralité. Nous proposons la piste d’un nouveau modèle pour une organisation spatio-temporelle de stimuli vibrotactiles, le Vibrotactile Space Trajectory Model (VibSTraM), afin d’élaborer un nouveau système musical.
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